Saturday 15 January 2011

KENAPA KITA PERLUKAN VITAMIN??



Penghadaman makanan yang tidak sempurna:



Ini boleh terjadi bila anda tidak mengunyah makanan dengan secukupnya atau anda makan dengan kadar yang agak cepat. Saiz partikel makanan yang agak besar tidak boleh di cerna dengan sempurna oleh sistem penghadaman anda. Orang yang bergigi palsu harus lebih berhati-hati dengan situasi begini.

Pemakanan dan peminuman:

Minuman yang terlalu panas atau pengambilan kopi, teh, jeruk dan rempah ratus yang berlebihan boleh menyebabkan berlakunya radang pada saluran penghadaman anda. Oleh itu penyerapan vitamin akan berkurangan.

Pengambilan alkohol:



Alkohol yang berlebihan merosakkan hati dan pancreas. Organ-organ ini penting dalam proses penghadaman makanan. Pengambilan alkohol yang banyak dan berterusan meningkatkan keperluan vitamin-vitamin thiamin, niacin, pyridoxin,asik folik, vitamin B12, vitamin C dan vitamin A.

Merokok:



Sekiranya anda seorang perokok, keperluan vitamin C dalam badan anda meningkat. Sebatang rokok dikatakan  bersamaan dengan 30mg vitamin C.

Proses pemasakan:

Makanan yang dengan lama boleh kehilangan vitamin-vitamin B kompleks dan C. Ada juga vitamin B yang dirosakkan oleh radias yang di hasilkan oleh ketuhar gelombang mikro.

Makanan yang di proses:

Penyejukbekuan makanan yang mengandungi vitamin E mengurangkan kandunganya bila ia dikeluarkan dari freezer.

Pengambilan antibiotik:



Antibiotik membunuh semua kuman termasuk kuman-kuman baik di dalam perut. Kuman-kuman ini membantu menghasilkan vitamin-vitamin B.

Sakit:

Pembedahan menyebabkan badan anda memerlukan lebih zink, vitamin E dan sebagainya. Tulang yang patah memerlukan kalsium, vitamin D dan C yang lebih banyak.

Tekanan:



Badan anda memerlukan lebih vitamin B kompleks dan C dalam keadaan anda tertekan (strees).

PMT (Pre-Menstrual Syndrome):

Tanda-tanda seperti sakil kepala dan sebagainya semasa datang haid dapat dikurangkan dengan pengambilan vitamin B.

Mengandung:

Keperluan semasa mengandung adalah lebih tinggi. Anda perlukan lebih vitamin B, A, D, E dan mineral-mineral kalsium, zat besi, magnesium, zink dan phosporus.


No comments:

Post a Comment